hallå!

2011-04-21 - 13:35:01

en dag närmare påsk, känns good.
 men tuvärr ska jag inte vara åp min lilla ö utan den ska firas hos min pappa i stan. men de känns bra endå tycker jag.
för er som inte vet. eftersom jag bor på en ö har vi våra traditioner på påsk
de är så här
efter julen när man har slängt ut granen.
så kommer grantagarna på öarna som dom då samlar till olika fyrar
( fyrarna bygger man upp på påskafton)
annars tar man granar från när man slänger ut granen till lågfredagen
jag själv hejjar på norgårn.
ibland kan de bli en del bråk om granarna.
men i norgårnsfyrn brukar de vara runt 1500 granar. och för att "vinna"
är vilken som brinner längst och mest granar.
 men för att lura dom andra fyrarna kan man göra nått som heter narrefyren.
 de är en liten fyr som är brevid den stroa som man tänder på innan den riktiga fyren
men de är norgårn som vinner för de mesta. eftersom de är mest som tar till den typ.
här kommer blite bilder från förra påsken.
(jag vet att ni som känner mig eller bor också på öarna tycker att detta lät tamt, men de är för att tjottarna ska fatta!, haha!)
/johanna







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0